JurKo
2-pásmová stojanová reprosoustava 6"+1"

Měniče: SB Acoustics Satori MW16P-4 a TW29RN
Ozvučnice: čistý objem 18l pro basový měnič, bassreflex
Citlivost: ~86dB/2.83V                      
Impedance: nominální 4Ω, minimálni 3.3Ω při 200Hz
Frekvence -3dB: 48Hz

Tento projekt vznikl na žádost klienta. Dřive byl velmi spokojený s jedním z menších modelů Xavian, a hledal něco podobného. Reprosoustava také měla být určena do mensí místnosti, proto stojanové dvoupásmo. 

Klient sám zmínil Satori měniče, a studoval různé projekty na internetu. Po diskuzi jsme se rozhodli nestavět žádný z dostupných projektů (moc jich nebylo, a dokumentace většinou nebyla kompletní či chyběla některá měření, pro zhodnocení návrhu alespoň "na dálku"). Na Satori měničích jsme se shodli, již delší dobu jsem se o ně zajímal, a možnost s nimi pracovat jsem uvítal.

Měniče jsou kvalitně provedené, nenašel jsem vadu na kráse. Moje měření potvrdily očekávání, a shodovaly se s měřeními na internetu. MW16P považuji za jeden z nejlepších měničů na pozici středobasu do dvoupásma. Má velmi nízké zkreslení, hladkou frekvenční charakteristiku bez výrazných breakupu, umožňující méně strmé dělení, jde rozumně dolů v rozumném objemu, a z měničů této velikosti má slušné směrové charakteristiky. Volba padla na 4Ohm verzi, kvůli dosažení vyšší citlivosti. Jediným nedostatkem je viditelná rezonance na ~1300Hz, ale po přečtení názorů a poslechových zkušeností různých konstruktérů, jsem toto přestal řešit. Rezonance se projevuje zvýšeným zkreslením v této oblasti, které je ale i tak stále výborné. Celý jev je ale dost úzkopásmový.

Po prostudování dostupných informací a měření o těchto měničích, jsem se rozhodl pro výhybku druhého řádu, přibližně kolem 2000Hz. Proto je také čelní deska nakloněná dozadu.

Simulace výhybky

Snahou bylo dosáhnout postupně padající horizontální směrovky (též také vidět na polární mapě) bez typického zúžení svazku pod děličkou (vlivem již směrujícího středobasu) a rozšíření svazku nad děličkou (vlivem jěště nesměrujícího výškáče). Toto nebylo úplně snadné dosáhnout bez zvukovodu, který by šířky svazků na děličce sjednotil. Povedlo se to ale i bez zvukovodu velmi dobře a je to vidět například na power response.

Celková charakteristika je mírně sklopená, přináší to méně agresivní výšky a dlouhodobou poslouchatelnost  i při vyšších hlasitostech.

Celkový zvuk je velmi klidný, nic na sebe neupozorňuje, nic nevyčnívá, přesto je tam dostatek detailů. Spodní basy samožřejmě chybí, a například rozdíl mezi LSM NE (NE3W) je citelný, ale vše ostatní je jak má být. 

Horizontální polární mapa, kontury po 1dB

Výhybka tvoří akusticky průběh 2.řádu (LR2) na obou stranách. 

Nalevo:
- celková frekvenční odezva a průběh jednotlivých pásem (měření středobasu získáno měřením farfield a následným připojením spodní části, získané měřením nearfield, upravené o bafflestep a obsahující též příspěvek bassreflexu)
- power response a directivity index (referenční úhel 0 stupňů)
- horizontální směrové charakteristiky
Napravo:
- akustická fáze jednotlivých pásem, jejich napojení je výborné, v širokém rozsahu kmitočtů
- elektrický průběh filtrů
- průběh impedance

Měření hotových reprosoustav

Finální měření potvrdilo správnost simulace výhybky a také správnost finální montáže. 

Reprosoustava je nominálně čtyřohmová, minimum impedance nejde extrémně hluboko.

Frekvenční charakteristiky obou reprosoustav se výborně shodují.

Protože se jedná o měniče již vyšší kvalitativní úrovně, byla takto zhotovena i výhybka, která dostala výhradně vzduchové cívky Jantzen. Basová cívka je drátem 1.8mm, ma Rdc 0.24Ohm. Kondenzátor před výškovým měničem je Jantzen Superior.

Všchna uvedená měření mají aplikované časové okno, jsou to tedy měření bez vlivu místnosti. Tato metoda omezuje platnost měření na nízkých frekvencích, zobrazena je tedy jen část od ~200Hz výše.

Změřená impedance obou reprosoustav. Velmi dobře se shodují.

Horizontální směrovky 0-90 stupňů.

Výsledný průběh obou pásem a výsledna charakteristika při správném a přefázovaném výškovém reproduktoru

Step response výsledné reprosoustavy

Výsledná frekvenční charakteristika pro obě reprosoustavy

Fotogalerie

Povrchová úprava je dýha ořech rygl (má krásnou příčnou kresbu). Reprosoustavy mají krycí rámečky na magnety, protimagnety jsou schované pod dýhou.

Slovo majitele:
Jak už bylo zmíněno výše, byl jsem majitelem malých dvoupásem na bázi Xavian 125 a o tyto
bedýnky mě "připravil" můj kamarád, kterému učaroval jejich nenásilný zvuk. Nastal čas
vybrat další projekt. Doma mám vyhrazenu jednu místnost, která je ovšem z hlediska akustiky
naprostý propadák. 3,4x3,1 metru, nenabízí nic pro "velké" bedny a volba tudíž padla opět na
ptačí budky. Po dlouhém bádání, jsem začal uvažovat o měničích Satori. Oslovil jsem Petra,
jehož projekty se mně velmi líbily a začal DIY koloběh. Byla stanovena finanční částka a
hlavně požadavek na zvuk. Žádné velké basové hraní, ale snaha o výbornou lokalizaci a
prostor nahrávek. Projekt nevznikal vůbec lehce, ale o to víc jsem se těšil na výsledek. Už
když jsem spatřil hotové korpusy (zpracování je doslova famózní!), nabyl jsem přesvědčení,
že to bude velmi dobré. Výhybky, měření a zápal pro věc, se kterým Petr pracoval, zasluhují
jen superlativa. Pro člověka, který si chce nechat udělat bedýnky, je tento kluk prostě výhra
v loterii.
Na čem a co:
V sestavě hraje zesilovač Primare A30.1 spolu s cedlem Primare D30.2. Propojeno mám
symetrikou (nesymetrika je u tohoto cedla znatelně horší) + gramec- upravená Rega P3
s přenoskou Denon DL110 spolu s Actidamp 3 Mk2. Propojení Audioquest, Supra, Kimber,
Lapp, Sommer Cable a jiné blbiny. Stojany jsou DIY a jsou velmi bytelné a těžké. I když
kombo Primare nijak nevybočuje svými parametry z řady ostatních, zvukově jde (zvláště
spolu) o vynikající přístroje. Co se týče poslouchané hudby, mám něco okolo tisíce desek a
protože mě míjí streaming, tak hezky pěkně manuálně s krabičkou (či obalem) na klíně.
Zvuk:
Hned napoprvé mě překvapil stav, kdy všechna pásma jsou ve vzájemné shodě. Nic nikde
netrčí a nestrhuje na sebe pozornost. Můžete poslouchat potichu nebo naopak využít veškerý
potenciál zesilovače. Budkám je to jedno. I pořádně nahlas to hraje jak z praku. Tak nějak, ale
cítím, že i ten můj zesilovač (180W do 4 Ω), nevyužije celkový potenciál soustav. Zde, dle
mého platí, že výkonová rezerva, by měla být co největší. Oproti výše napsanému Petrovu
hodnocení zvuku, mám však jednu připomínku. Jsou to basy. Každý, kdo tyhle budky u mě
slyšel, se ptal, kde je subwoofer. Je spousta nahrávek, kde si i několikrát po sobě, vychutnám
ten prokreslený spodek. Na měničích je prostě vidět a slyšet, kam se lze dnes zvukově
posunout. Velikánskou roli v tom samozřejmě hraje celý zbytek bedýnek. Pro mě zcela
stěžejní kapitola- prostor a lokalizace, je vynikající. Hodně důležité je laborování s umístěním
soustav. Zdá se, že klasický trojúhelník, zde má výrazně navrch oproti jinému postavení.
Pohovka je ve dvou třetinách místnosti od čelní stěny a budky (čelo) něco okolo 70-ti cm od
stěny. Akustika je upravena bastrapy v rozích místnosti a nábytkem s deskama. Není to
dokonalé, ale na všem se pomalu pracuje. Každý, kdo to myslí s poslechem vážně, musí chtě
nechtě pořešit akustiku, neboď zde je klíč k úspěchu v používání kvalitní sestavy.
Závěrem:
Tyto budky bych doporučil každému, kdo není spokojený s komerční nabídkou v obchodech a
kdo hledá vynikající "srovnaný" zvuk s bonusem, v podobě překvapivého přednesu basové
složky. To vše, zabalené do naprosto excelentního obalu a za velmi přijatelný peníz. Tečka.


Jura