JurKo

2-way standmount loudspeaker 6"+1"

Drivers: SB Acoustics Satori MW16P-4 a TW29RN-B-4
Cabinets: net volume 18l for woofer, BR
Sensitivity: ~86dB/2.83V/1m                      
Impedance: nominal 4Ω, minimal 3.3Ω at 200Hz
Frequency -3dB: 48Hz

This was a project for the client, former owner of small 2way from Xavian. Client suggested Satori drivers. I agreed as I haven't worked with Satori drivers yet, and all the reviews promised excellent results. Later I started Ghibli project, just for fun. 

MW16P frequency response is very extended and it is very easy to realize acoustical LR2 slope. Though breakups are well dampened, I would not cross it over too high. LR2 at 2kHz seems good compromise. I consider MW16P one of the best for midwoofer duty in 2 way loudspeaker. It just provides the right mix of parameters and measurements. Very low distortion from bass to midrange, reasonable  linear frequency response, goog bass extention in 18L BR enclosure, and good dispersion at 2kHz. The only flaw is resonance at ~1300Hz from cone-surround interaction, but after study of all 3rd party measurements and experiences I decided to neglect it. There is no solution for it anyway, so why to worry about it.  Listening test does not confirm any problem with this resonance, and actually midrange is what I like the most with this driver.

Crossover modelling

I wanted to use LR2 filters for both bands and both drivers are suitable for this target. Front baffle tilting was required to achieve this. 

I always intend to create gradually falling horizontal responses with flat power response. No typical narrow/wide/narrow polar response. This is not easy to achieve with 6"+1" concept without waveguide. There are inherent flaws in this concept, dispersions of both drivers at crossover frequencies are not matched. To mitigate this, midwoofer needs to have reasonable dispersion at crossover frequency, crossover frequency has to be as low as tweeter allowes, and shallower crossover slopes help to merge not matching dispersions of both drivers. Part of the solution is also in lowering of he response (creating shallow dip 1-2dB in axial response) above crossover frequency. There is usually diffraction of the tweeter in this region,  so lowering of the response helps to keep declining trend of the power response.

Standard six-pack from Vituix. Flat declining power response, very good phase tracking.

Horizontal polar map with contour in 1dB steps



Crossover schematics. 

Resistors represents resistance of the whole branch. 

Try to experiment with the value of tweeter resistor. It is 6.8Ohm in default. 3.9-10Ohm gives plus and minus 2dB at 10kHz. 

Cabinets

For cabinet details refer to Ghibli project.

Measurement of finished loudspeakers

Final measurements must confirm the correctness of the assembly and the match of both loudspeakers. FRs measured from 1m, gating ~4ms applied, no smoothing, ref axis between tweeter and midwoofer.

Impedance response of both loudspeakers, this is very good match. Any decent amplifier capable of 4ohm load will not have any issues with driving speakers with the impedance falling down to 3ohm.

Horizontal FRs 0-90deg.

FRs of individual drivers with the crossover and final FRs far standard and inverted connection of the tweeter.

Measured step response.

FRs of both loudspeakers, again this is very good match.

Photos

Matt finish with figured wallnut veneer.

Jurko review from the owner (sorry, in czech only):
Jak už bylo zmíněno výše, byl jsem majitelem malých dvoupásem na bázi Xavian 125 a o tyto
bedýnky mě "připravil" můj kamarád, kterému učaroval jejich nenásilný zvuk. Nastal čas
vybrat další projekt. Doma mám vyhrazenu jednu místnost, která je ovšem z hlediska akustiky
naprostý propadák. 3,4x3,1 metru, nenabízí nic pro "velké" bedny a volba tudíž padla opět na
ptačí budky. Po dlouhém bádání, jsem začal uvažovat o měničích Satori. Oslovil jsem Petra,
jehož projekty se mně velmi líbily a začal DIY koloběh. Byla stanovena finanční částka a
hlavně požadavek na zvuk. Žádné velké basové hraní, ale snaha o výbornou lokalizaci a
prostor nahrávek. Projekt nevznikal vůbec lehce, ale o to víc jsem se těšil na výsledek. Už
když jsem spatřil hotové korpusy (zpracování je doslova famózní!), nabyl jsem přesvědčení,
že to bude velmi dobré. Výhybky, měření a zápal pro věc, se kterým Petr pracoval, zasluhují
jen superlativa. Pro člověka, který si chce nechat udělat bedýnky, je tento kluk prostě výhra
v loterii.
Na čem a co:
V sestavě hraje zesilovač Primare A30.1 spolu s cedlem Primare D30.2. Propojeno mám
symetrikou (nesymetrika je u tohoto cedla znatelně horší) + gramec- upravená Rega P3
s přenoskou Denon DL110 spolu s Actidamp 3 Mk2. Propojení Audioquest, Supra, Kimber,
Lapp, Sommer Cable a jiné blbiny. Stojany jsou DIY a jsou velmi bytelné a těžké. I když
kombo Primare nijak nevybočuje svými parametry z řady ostatních, zvukově jde (zvláště
spolu) o vynikající přístroje. Co se týče poslouchané hudby, mám něco okolo tisíce desek a
protože mě míjí streaming, tak hezky pěkně manuálně s krabičkou (či obalem) na klíně.
Zvuk:
Hned napoprvé mě překvapil stav, kdy všechna pásma jsou ve vzájemné shodě. Nic nikde
netrčí a nestrhuje na sebe pozornost. Můžete poslouchat potichu nebo naopak využít veškerý
potenciál zesilovače. Budkám je to jedno. I pořádně nahlas to hraje jak z praku. Tak nějak, ale
cítím, že i ten můj zesilovač (180W do 4 Ω), nevyužije celkový potenciál soustav. Zde, dle
mého platí, že výkonová rezerva, by měla být co největší. Oproti výše napsanému Petrovu
hodnocení zvuku, mám však jednu připomínku. Jsou to basy. Každý, kdo tyhle budky u mě
slyšel, se ptal, kde je subwoofer. Je spousta nahrávek, kde si i několikrát po sobě, vychutnám
ten prokreslený spodek. Na měničích je prostě vidět a slyšet, kam se lze dnes zvukově
posunout. Velikánskou roli v tom samozřejmě hraje celý zbytek bedýnek. Pro mě zcela
stěžejní kapitola- prostor a lokalizace, je vynikající. Hodně důležité je laborování s umístěním
soustav. Zdá se, že klasický trojúhelník, zde má výrazně navrch oproti jinému postavení.
Pohovka je ve dvou třetinách místnosti od čelní stěny a budky (čelo) něco okolo 70-ti cm od
stěny. Akustika je upravena bastrapy v rozích místnosti a nábytkem s deskama. Není to
dokonalé, ale na všem se pomalu pracuje. Každý, kdo to myslí s poslechem vážně, musí chtě
nechtě pořešit akustiku, neboď zde je klíč k úspěchu v používání kvalitní sestavy.
Závěrem:
Tyto budky bych doporučil každému, kdo není spokojený s komerční nabídkou v obchodech a
kdo hledá vynikající "srovnaný" zvuk s bonusem, v podobě překvapivého přednesu basové
složky. To vše, zabalené do naprosto excelentního obalu a za velmi přijatelný peníz. Tečka.


Jura